Zagadnienia i ćwiczenia dla grupy 5-6 latków.
1.,,Wiosna na
wsi” - wyszukajcie w swoich książeczkach i czasopismach
obrazków lub zdjęć przedstawiających zwierzęta z wiejskiego
podwórka. Podajcie ich nazwy , wyróżniając w nazwach pierwszą
głoskę i dzieląc nazwy na głoski. Może ktoś z was ma takie
gospodarstwo lub był w takim gospodarstwie opowiecie o swoich
wrażeniach i doświadczeniach z pobytu na wsi.
2. ,,W zagrodzie
Małgosi” –bajka ortofoniczna
Wieczorem w
zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka:
Hau,hau,hau .
Kotek miauczy: Miau , miau,miau.
Kura gdacze: Kod ko dak.
Kaczka kwacze: Kwa,kwa,kwa.
Gąska gęga:
Gę, gę, gę. Ona też się najeść chce.
Owca beczy:Be, be be.
Koza meczy: me, me,me .
Indor gulgocze: Gul , gul , gul.
Krowa ryczy:
Mu, mu,mu.
Konik parska: Prr,prr,prr.
A pies warczy : Wrr,wrr,wrr.
I
tak gra orkiestra ta ,aż Małgosia jeść im da.
3,, Jakie jest
zwierzę”- zabawa. Rodzic podaje nazwę zwierzęcia, a dziecko
wymyśla określenia.
- Jaka jest kura? (
mała, głośna) - Jaki jest kogut? (szybki głośny)
-Jaka jest kaczka?( spokojna powolna ) - Jaka jest krowa? ( duża
, łagodna, spokojna) –
Jaki jest koń?( duży ,szybki , grożny)
4. ,,Karmimy
kurki”- ćwiczenia oddechowe . Przenoszenie za pomocą
słomki, ziarenek papierowych z kartki na rysunek kury.
5. ,,Sylaby na
opak” -zabawa. Rodzic podaje wyraz sylabizująć go od
tyłu. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, o jakie słowo chodzi
. wa-kro (krowa), nia- świ ( świnia), ra- ku (kura)
, czę-kur (kurczę), lę-cie(cielę), nik-kur (kurnik), nia- staj
(stajnia) ko- mle (mleko),ko-jaj (jajko), no-sia (siano) itp.
6 Odkrywanie
litery W małej i wielkiej. Określają pierwszą głoskę w
słowie worek . Wymieniają inne słowa, w których głoskę w
słychać na początku i w środku . Dzielą słowo worek na sylaby
i głoski. Zaznaczanie litery w na niebiesko w wyrazach.
7. ,, Rodzinki
zwierząt”- kogut ,kwoka ,kurczątko - krowa , byk,
cielątko -klacz ,ogier, źrebiątko -
kaczor, kaczka, kaczątko - baran, owca, jagnię - kozioł ,koza,
koźlątko - knur ,locha, prosię.
8. Dopowiadanie
skojarzeń z wierszy , bajek , opowiadań: kaczka -
dziwaczka , kaczątko- brzydkie, koza –
kłamczucha, kot- Filemon , kurka – Czubatka.
9. Gdzie
mieszkają zwierzęta – ćwiczenia klasyfikacyjne :
stajnia- koń, obora- krowa, kurnik- kura, kogut, buda – pies,
gołębnik- gołąb.
10 .Po co hodujemy zwierzęta ? np. kury, krowy, indyka
,gęsi, koguta, świnie , konia, pszczoły.
11. Smakujemy
dotykamy „ – zabawa. Zasłońcie oczka apaszką ,a rodzice
podadzą wam do spróbowania lub dotknięcia wybrany produkt ( jajka,
ser, jogurt ,mleko, miód, wełna , pióro). Podajcie nazwę produktu
i wskażcie zwierzę od którego pochodzi.
12.Co można
zrobić z tych produktów? – Rodzic podaje nazwę produktu
otrzymanego od zwierząt, a dzieci mówią do zrobienia czego można
go wykorzystać np. jajka- ciasto, kanapki, sałatka , mleko- ser,
budyń, jogurt, pióra- poduszka , pierzyna , wełna- szalik,
sweter .
13. Zwierzęta z wiejskiego podwórka- malowanie farbami na porowatym podłożu. Przyklejcie do kartki pogniecione białe serwetki i malujcie na tak przygotowanej fakturze wybrane przez siebie zwierzątka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz