1.Znamy już wszystkie Numery alarmowe i wiecie kogo możecie
poprosić o pomoc, gdy wam coś zagraża.
Przypomnijcie sobie wiersz „Znam już na pamięć numery alarmowe”
publikacja
za portalem Gogle.pl
Przypomnijcie sobie wiersz „Znam już na pamięć numery alarmowe”
Znam
już na pamięć numery alarmowe,
Gdy zajdzie potrzeba - w głowie są gotowe,
997 - tu policję się wzywa,
998 - staż pożarna przybywa,
999 - ważne życie i zdrowie,
Jedzie na sygnale szybkie pogotowie.
W razie zagrożenia korzystam z nich śmiało,
Lecz nigdy dla zabawy – gdy nic się nie stało!
Gdy zajdzie potrzeba - w głowie są gotowe,
997 - tu policję się wzywa,
998 - staż pożarna przybywa,
999 - ważne życie i zdrowie,
Jedzie na sygnale szybkie pogotowie.
W razie zagrożenia korzystam z nich śmiało,
Lecz nigdy dla zabawy – gdy nic się nie stało!
Najczęściej
jesteście pod opieką dorosłych i to jest prawidłowe. Jest jednak
wiele sytuacji, gdy ktoś „obcy” może próbować was
wykorzystać, skrzywdzić.
Wokół swoich domów
rzadko macie okazję spotkać kogoś obcego, ale zastanówcie się i
porozmawiajcie z dorosłymi, kto to może być obcy?
2.
Burza
mózgów „Kto
to jest obcy?”
Możecie
podejść do okna i przyjrzyjcie się osobom przechodzącym obok
waszego domu, albo przypomnijcie sobie kogo ostatnio widzieliście i
czy wszystko o tej osobie wiecie, czy widzieliście ją tylko raz czy
kilka razy. Następnie dzieci na podstawie obserwacji, własnych
doświadczeń oraz ilustracji mają odpowiedzieć: „Jak wygląda
obcy?” „Czy wszyscy ludzie są obcy?” „Co to znaczy, że ktoś
jest zły?” ( to może być ktoś kogo widzimy pierwszy
raz, nie znamy jego twarzy, a on już nas wypytuje o różne cenne
przedmioty w naszym domu, gdzie trzymamy klucze, kiedy dorosłych nie
ma w domu, proponuje nam wspólne oglądanie fotografii, przejażdżkę
samochodem… itp.) uczulmy na to dzieci!!!
Bardzo
proszę rodziców o takie pokierowanie rozmową, aby uświadomić
dzieciom, że nie każda mijana przez nas osoba na ulicy jest zła i
chce nas skrzywdzić.
Jednak
zdarza się, że ktoś kto wygląda schludnie, ładnie i swym
wyglądem wzbudza nasze zaufanie, ale wcale nie jest dobrą osobą.
I choć uśmiecha się do nas i częstuje nas cukierkami, tak
naprawdę, chce nas bardzo przestraszyć.
3.
Zabawa sytuacyjna „Tak
lub nie”.
Dorosły
w jednym końcu pokoju przykleja tabliczkę z napisem „Tak”,
a w drugim końcu z napisem „Nie”. Zadaniem dzieci jest
wysłuchanie opisywanej przez niego sytuacji i podejście do
tabliczki z napisem wskazującym właściwe dla niej zachowanie
dziecka. Np.
Sytuacja
1.
Do
drzwi ktoś puka, przez wizjer widzimy, że jest to sąsiad i prosi o
otwarcie, bo ma wiadomość dla mamy. Mama śpi w drugim pokoju. Czy
otworzysz? (nie)
Sytuacja
2.
Rodzice
wyszli na chwilę do sąsiadów, a do drzwi puka osoba ubrana w
policyjny mundur i prosi o otworzenie. Grzecznie przepraszasz,
mówisz, ze nie możesz otworzyć, ponieważ rodzice zamknęli cię i
prosisz, by na nich poczekał. Czy otworzysz? (nie)
Sytuacja
3.
Do
drzwi dobija się ktoś obcy i krzyczy, by mu otworzyć. Jesteś sam
w domu, bo mama poszła na zakupy. Czy otworzysz drzwi? (nie)
Sytuacja
4.
Do
drzwi puka twój kolega z przedszkola, a z nim jest jego mama-
widzisz ich przez wizjer. Twoja mama zmywa naczynia i nie słyszy
pukania. Czy otworzysz im drzwi? (tak)
Sytuacja
5.
Tata
bierze prysznic, a do drzwi puka twoja babcia. Pomimo, ze jej nie
widzisz, opisuje ci szczegółowo swój wygląd i odpowiada na twoje
pytania. Czy otworzysz jej drzwi? (tak)
4.Słuchanie
wiersza J. Herman „Obcy”
Na
podwórko przyszedł obcy powiedzieli mali chłopcy.
Chciał
rozdawać im cukierki, obiecywał dwa rowerki,
Ale
Staś i Janek wiedzą no i innym tez powiedzą,
Że
rozmowa z takim obcym źle się skończyć może.
Powiedz
o tym swojej mamie – ona ci pomoże”.
Rozmowa
na temat treści wiersza.
Przypomnienie dzieciom, że zawsze
o kontaktach z nieznajomymi należy poinformować rodziców
lub kogoś bliskiego.
5.
Zabawa ruchowa „Uwaga obcy!” – dzieci wspólnie z dorosłym
wymyślają okrzyk, jaki wydadzą, gdy nadejdzie obcy
/np. ratunku!!!, pomocy!!!, mamo !!!!/ . Chodzą, biegają po pokoju
naśladując zabawy na podwórku. Na sygnał „Uwaga- obcy”
wydają umówiony wcześniej okrzyk. Zabawę powtarzamy.
6.
Pamiętajcie! Gdy dzieje się coś złego, gdy ktoś nam robi
krzywdę, straszy nas, bije: korzystamy z poznanych numerów
alarmowych, jeśli nie pamiętamy jaki numer wybrać – wybieramy
numer 112
7.
Praca plastyczna „To
ja”. Jak
zwykle możecie ją wykonać na wiele sposobów narysować kredkami,
namalować farbami albo jeśli macie w domu duży arkusz papieru lub
tektury rozłóżcie go na podłodze i poproście mamę, aby was
obrysowała, a wy siebie już odpowiednio ubierzecie, pokolorujecie
8.
W dowolnym czasie możecie
posłuchać sobie na You Tubie
bajki „Wilk
i siedem koźlątek”
- Bajki
dla dzieci - Polish Fairy Tales for Kids
-
https://www.youtube.com/watch?v=7SQ4kpaYHcU
Pomyślcie
jak zachowały się koźlątka, a jak
wy zachowalibyście się w takiej sytuacji z
„obcym”,
posłuchajcie sobie też piosenki Śpiewające Brzdące –
„Nieznajomy”
- https://www.youtube.com/watch?v=SswfMOV6bUU
Życzę
wam oczywiście i waszym rodzicom miłego i spokojnego wypoczynku!!!
Spotkamy
się znów w poniedziałek!!!
Nie
zapomnijcie kliknąć w Pajacyka!!!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz