piątek, 15 maja 2020

Witajcie Misie!!!


1.Znamy już wszystkie Numery alarmowe i wiecie kogo możecie poprosić o pomoc, gdy wam coś zagraża.
publikacja za portalem Gogle.pl


 Przypomnijcie sobie wiersz Znam już na pamięć numery alarmowe”

Znam już na pamięć numery alarmowe,
Gdy zajdzie potrzeba - w głowie są gotowe,
997 - tu policję się wzywa,
998 - staż pożarna przybywa,
999 - ważne życie i zdrowie,
Jedzie na sygnale szybkie pogotowie.
W razie zagrożenia korzystam z nich śmiało,
Lecz nigdy dla zabawy – gdy nic się nie stało!

Najczęściej jesteście pod opieką dorosłych i to jest prawidłowe. Jest jednak wiele sytuacji, gdy ktoś „obcy” może próbować was wykorzystać, skrzywdzić.
Wokół swoich domów rzadko macie okazję spotkać kogoś obcego, ale zastanówcie się i porozmawiajcie z dorosłymi, kto to może być obcy?

2. Burza mózgów „Kto to jest obcy?” 
Możecie podejść do okna i przyjrzyjcie się osobom przechodzącym obok waszego domu, albo przypomnijcie sobie kogo ostatnio widzieliście i czy wszystko o tej osobie wiecie, czy widzieliście ją tylko raz czy kilka razy. Następnie dzieci na podstawie obserwacji, własnych doświadczeń oraz ilustracji mają odpowiedzieć: „Jak wygląda obcy?” „Czy wszyscy ludzie są obcy?” „Co to znaczy, że ktoś jest zły?” ( to może być ktoś kogo widzimy pierwszy raz, nie znamy jego twarzy, a on już nas wypytuje o różne cenne przedmioty w naszym domu, gdzie trzymamy klucze, kiedy dorosłych nie ma w domu, proponuje nam wspólne oglądanie fotografii, przejażdżkę samochodem… itp.) uczulmy na to dzieci!!!
Bardzo proszę rodziców o takie pokierowanie rozmową, aby uświadomić dzieciom, że nie każda mijana przez nas osoba na ulicy jest zła i chce nas skrzywdzić.
Jednak zdarza się, że ktoś kto wygląda schludnie, ładnie i swym wyglądem wzbudza nasze zaufanie, ale wcale nie jest dobrą osobą. I choć uśmiecha się do nas i częstuje nas cukierkami, tak naprawdę, chce nas bardzo przestraszyć.
3. Zabawa sytuacyjna „Tak lub nie”.
Dorosły w jednym końcu pokoju przykleja tabliczkę z napisem „Tak”, a w drugim końcu z napisem „Nie”. Zadaniem dzieci jest wysłuchanie opisywanej przez niego sytuacji i podejście do tabliczki z napisem wskazującym właściwe dla niej zachowanie dziecka. Np.
Sytuacja 1.
Do drzwi ktoś puka, przez wizjer widzimy, że jest to sąsiad i prosi o otwarcie, bo ma wiadomość dla mamy. Mama śpi w drugim pokoju. Czy otworzysz? (nie) 
Sytuacja 2.
Rodzice wyszli na chwilę do sąsiadów, a do drzwi puka osoba ubrana w policyjny mundur i prosi o otworzenie. Grzecznie przepraszasz, mówisz, ze nie możesz otworzyć, ponieważ rodzice zamknęli cię i prosisz, by na nich poczekał. Czy otworzysz? (nie)
Sytuacja 3.
Do drzwi dobija się ktoś obcy i krzyczy, by mu otworzyć. Jesteś sam w domu, bo mama poszła na zakupy. Czy otworzysz drzwi? (nie)
Sytuacja 4.
Do drzwi puka twój kolega z przedszkola, a z nim jest jego mama- widzisz ich przez wizjer. Twoja mama zmywa naczynia i nie słyszy pukania. Czy otworzysz im drzwi? (tak)
Sytuacja 5.
Tata bierze prysznic, a do drzwi puka twoja babcia. Pomimo, ze jej nie widzisz, opisuje ci szczegółowo swój wygląd i odpowiada na twoje pytania. Czy otworzysz jej drzwi? (tak)


4.Słuchanie wiersza J. Herman „Obcy”

Na podwórko przyszedł obcy powiedzieli mali chłopcy.
Chciał rozdawać im cukierki, obiecywał dwa rowerki,
Ale Staś i Janek wiedzą no i innym tez powiedzą,
Że rozmowa z takim obcym źle się skończyć może.
Powiedz o tym swojej mamie – ona ci pomoże”.
Rozmowa na temat treści wiersza. 

Przypomnienie dzieciom, że zawsze o kontaktach z nieznajomymi należy poinformować rodziców lub kogoś bliskiego.

5. Zabawa ruchowa „Uwaga obcy!” – dzieci wspólnie z dorosłym wymyślają okrzyk, jaki wydadzą, gdy nadejdzie obcy /np. ratunku!!!, pomocy!!!, mamo !!!!/ . Chodzą, biegają po pokoju naśladując zabawy na podwórku. Na sygnał „Uwaga- obcy” wydają umówiony wcześniej okrzyk. Zabawę powtarzamy.

6. Pamiętajcie! Gdy dzieje się coś złego, gdy ktoś nam robi krzywdę, straszy nas, bije: korzystamy z poznanych numerów alarmowych, jeśli nie pamiętamy jaki numer wybrać – wybieramy numer 112

7. Praca plastyczna „To ja”. Jak zwykle możecie ją wykonać na wiele sposobów narysować kredkami, namalować farbami albo jeśli macie w domu duży arkusz papieru lub tektury rozłóżcie go na podłodze i poproście mamę, aby was obrysowała, a wy siebie już odpowiednio ubierzecie, pokolorujecie
8. W dowolnym czasie możecie posłuchać sobie na You Tubie bajki „Wilk i siedem koźlątek” - Bajki dla dzieci - Polish Fairy Tales for Kids - https://www.youtube.com/watch?v=7SQ4kpaYHcU
Pomyślcie jak zachowały się koźlątka, a jak wy zachowalibyście się w takiej sytuacji z „obcym”, 

posłuchajcie sobie też piosenki Śpiewające Brzdące – „Nieznajomy” - https://www.youtube.com/watch?v=SswfMOV6bUU


Życzę wam oczywiście i waszym rodzicom miłego i spokojnego wypoczynku!!!
Spotkamy się znów w poniedziałek!!!

Nie zapomnijcie kliknąć w Pajacyka!!!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz