czwartek, 7 maja 2020

Dzieci 5-, 6- letnie


Zagadnienia dla dzieci 5-6 letnich
1,, Pracowite pszczółki” – zapraszam was do rozwiązania zagadki ,, Zgrabne domki w sadzie maja, miód w tych domkach wyrabiają” i obejrzenia filmu pt.
,,Bajka o pszczołachhttps://www.youtube.com/watch?v=r65R8crNjig

2. Wysłuchajcie opowiadania pt. "Pszczoła".
Inscenizacja „Pszczoła”
NARRATOR
Kasia chodzi po łące, zbiera kwiaty pachnące.

KASIA
Ach jakie piękne. Zrobię dla mamy bukiet.
(obok Kasi pojawia się pszczoła)

PSZCZOŁA
Bzzz, bzzzz, bzzz

KASIA
Oj! Oj! Mamo, mamo!
Niedobra, złośliwa pszczoła chce mnie użądlić.

MAMA
Stój spokojnie, na pewno nic ci nie zrobi. Może spodobał się jej kwiat, który zerwałaś?
(mama z Kasią odchodzą, pszczoła siada na kwiatach)

PSZCZOŁA
Dlaczego taka miła dziewczynka mówi, że jestem złośliwa i niedobra. Codziennie od rana ciężko pracuję. Zbieram pyłek do specjalnego koszyczka. Potem zanoszę go do ula, gdzie zostaje przerobiony na miód.
(pszczoła leci w kierunku ula, po drodze spotyka drugą pszczołę).

PSZCZOŁA
Witaj Bzykuniu. Właśnie wracam z sadu. Kwitną tam wszystkie drzewa. Może mi pomożesz? Zostało jeszcze bardzo dużo kwiatów do zapylenia. Z zebranego pyłku będzie sporo miodu.
3. Rozmowa kierowana na temat znaczenia pszczół w życiu człowieka ( pszczoły robotnice, pszczoły karmiące larwy), zapoznanie z nazwami miodu ( akacjowy, lipowy, wielokwiatowy, rzepakowy, spadziowy ) .
Podkreślenie wartości zdrowotnych miodu, także wykorzystania miodu w medycynie, do produkcji kosmetyków. - Jaką rolę odgrywają pszczoły w naturze? ( zbierają nektar z kwiatów i wydzielinę z liści zwanej spadzią , zapylają rośliny) - Jaki dźwięk wydaje pszczoła? - Gdzie mieszkają pszczoły i co to jest pasieka? - Jakie pszczoły zamieszkują ul? ( królowa, pszczoły robotnice, trutnie ) - Co zagraża pszczołom ? ( zanieczyszczenie środowiska, choroby, środki chemiczne stosowane w rolnictwie). – Co produkują pszczoły w ulu? ( miód, pyłek kwiatowy, kit pszczeli, wosk). – Kto to jest pszczelarz i jaka jest jego rola?
4. ,,Miodem smarowane”- degustacja Zachęcam was do otwarcia słoika z miodem, abyście spróbowali jak smakuje miód. Pszczoły podobnie jak inne zwierzęta dokarmiamy cukrem. Dodajcie cukru do słoika z wodą, mieszając do jakiego wniosku doszliście, czy cukier rozpuszcza się w wodzie. Taki właśnie zagotowany cukier po przestygnięciu podawany jest do ula pszczelego. Określcie smak miodu, konsystencje i kolor.
5. Strój pszczelarza - chroni go przed użądleniem pszczół. Jego akcesoria, które są mu potrzebne to dmuchawka , ramka.
6.  Inscenizacja ruchowa piosenki „Pszczółka Maja”.
5. Giełda pomysłów „Co by było gdyby pszczoła zimą wyleciała z ula?”
7. „Pracowite pszczoły – zabawa ruchowa”. Naśladując bzyczenie pszczół poruszają skrzydełkami , naśladują zbieranie pyłku z kwiatka.
8. Recytacja wiersza „Pszczółka”.
Pszczółko, pszczółko, dokąd lecisz?
Na łąkę, czy do lasu?
Zanim pyszny dasz nam miodek,
Minie dużo czasu.
Lubimy Cię bardzo,
a szczególnie wtedy,
kiedy smacznym miodkiem
chlebek smarujemy.

9. Rozmowa na temat treści wiersza. Wyjaśnienie procesu przenoszenia pyłku z kwiatka na kwiatek w wyniku czego następuje zapylenie kwiatów i późniejsze pojawienie się owoców. - Czy wiecie w jaki sposób pszczoły przygotowują się do zimy i jak spędzają zimę. 
10. Zabawa logopedyczna „Śniadanie Puchatka”.
Śniadanie Puchatka
Kubuś Puchatek obudził się rano i bardzo mocno ziewnął (ziewanie). Poczuł, że jego brzuszek jest pusty, wyruszył więc do lasu na poszukiwanie miodu. Idzie wyboistą drogą (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na górze i na dole), rozgląda się na prawo ( czubek języka do prawego kącika ust), i na lewo ( czubek języka do lewego kącika ust). Stanął nad wysokim drzewem i zobaczył dziuplę, z której wypływał pyszny miodzik. Kubuś więc zaczął wspinać się na drzewo. Sięgnął łapką do dziupli i wyjął ją oblepioną miodem. Oblizał całą dokładnie ( wysuwamy język z buzi i poruszamy nim lekko do góry i na dół). Podczas jedzenia Puchatek pobrudził sobie pyszczek. Teraz próbuje go wyczyścić ( oblizuje językiem wargi). Misiu poczuł, że jego brzuszek jest pełen. Gdy doszedł do domku był bardzo zmęczony. Położył się do łóżeczka i zasnął ( chrapiemy).
11. „Pracowite pszczółki”. Zapraszam do zabawy przygotujcie sobie chustę to będzie kwiat, połóżcie na niej małe pomponiki czyli nektar, za pomocą klamerek przenieście nektar na plaster miodu czyli na wytłaczankę z jajek.
12.,,Pszczoła”- praca przestrzenna. Z jajka niespodzianki owińcie drucikiem kreatywnym lub plasteliną. Zróbcie skrzydełka z woreczka śniadaniowego
13. Karta pracy cz. 4 s. 42

                                                                 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz