Zagadnienia
dla dzieci 5-6 letnich
1,,
Pracowite pszczółki” –
zapraszam was do rozwiązania zagadki
,,
Zgrabne domki w
sadzie maja, miód w tych domkach wyrabiają” i obejrzenia filmu
pt.
,,Bajka o pszczołach” https://www.youtube.com/watch?v=r65R8crNjig
2. Wysłuchajcie opowiadania pt. "Pszczoła".
,,Bajka o pszczołach” https://www.youtube.com/watch?v=r65R8crNjig
2. Wysłuchajcie opowiadania pt. "Pszczoła".
Inscenizacja
„Pszczoła”
NARRATOR
Kasia chodzi po łące, zbiera kwiaty pachnące.
KASIA
Ach jakie piękne. Zrobię dla mamy bukiet.
(obok Kasi pojawia się pszczoła)
PSZCZOŁA
Bzzz, bzzzz, bzzz
KASIA
Oj! Oj! Mamo, mamo!
Niedobra, złośliwa pszczoła chce mnie użądlić.
MAMA
Stój spokojnie, na pewno nic ci nie zrobi. Może spodobał się jej kwiat, który zerwałaś?
(mama z Kasią odchodzą, pszczoła siada na kwiatach)
PSZCZOŁA
Dlaczego taka miła dziewczynka mówi, że jestem złośliwa i niedobra. Codziennie od rana ciężko pracuję. Zbieram pyłek do specjalnego koszyczka. Potem zanoszę go do ula, gdzie zostaje przerobiony na miód.
(pszczoła leci w kierunku ula, po drodze spotyka drugą pszczołę).
PSZCZOŁA
Witaj Bzykuniu. Właśnie wracam z sadu. Kwitną tam wszystkie drzewa. Może mi pomożesz? Zostało jeszcze bardzo dużo kwiatów do zapylenia. Z zebranego pyłku będzie sporo miodu.
Kasia chodzi po łące, zbiera kwiaty pachnące.
KASIA
Ach jakie piękne. Zrobię dla mamy bukiet.
(obok Kasi pojawia się pszczoła)
PSZCZOŁA
Bzzz, bzzzz, bzzz
KASIA
Oj! Oj! Mamo, mamo!
Niedobra, złośliwa pszczoła chce mnie użądlić.
MAMA
Stój spokojnie, na pewno nic ci nie zrobi. Może spodobał się jej kwiat, który zerwałaś?
(mama z Kasią odchodzą, pszczoła siada na kwiatach)
PSZCZOŁA
Dlaczego taka miła dziewczynka mówi, że jestem złośliwa i niedobra. Codziennie od rana ciężko pracuję. Zbieram pyłek do specjalnego koszyczka. Potem zanoszę go do ula, gdzie zostaje przerobiony na miód.
(pszczoła leci w kierunku ula, po drodze spotyka drugą pszczołę).
PSZCZOŁA
Witaj Bzykuniu. Właśnie wracam z sadu. Kwitną tam wszystkie drzewa. Może mi pomożesz? Zostało jeszcze bardzo dużo kwiatów do zapylenia. Z zebranego pyłku będzie sporo miodu.
3.
Rozmowa kierowana na temat znaczenia pszczół w życiu człowieka
( pszczoły robotnice, pszczoły karmiące larwy), zapoznanie z
nazwami miodu ( akacjowy, lipowy, wielokwiatowy, rzepakowy, spadziowy
) .
Podkreślenie
wartości zdrowotnych miodu,
także wykorzystania miodu w medycynie, do produkcji kosmetyków.
- Jaką
rolę odgrywają pszczoły w naturze? (
zbierają nektar z kwiatów i wydzielinę z liści zwanej spadzią ,
zapylają rośliny)
- Jaki
dźwięk wydaje pszczoła?
- Gdzie
mieszkają pszczoły
i co to jest pasieka?
- Jakie
pszczoły zamieszkują ul?
( królowa, pszczoły robotnice, trutnie )
- Co
zagraża pszczołom ?
( zanieczyszczenie środowiska, choroby, środki chemiczne stosowane
w rolnictwie).
– Co
produkują pszczoły w ulu?
( miód, pyłek kwiatowy, kit pszczeli, wosk).
– Kto
to jest pszczelarz
i jaka jest jego rola?
4.
,,Miodem smarowane”-
degustacja Zachęcam was do otwarcia słoika z miodem, abyście
spróbowali jak smakuje miód. Pszczoły podobnie jak inne
zwierzęta dokarmiamy cukrem. Dodajcie cukru do słoika z wodą,
mieszając do jakiego wniosku doszliście, czy cukier rozpuszcza się
w wodzie. Taki właśnie zagotowany cukier po przestygnięciu
podawany jest do ula pszczelego. Określcie smak miodu, konsystencje
i kolor.
5.
Strój pszczelarza -
chroni go przed użądleniem pszczół. Jego akcesoria, które są mu
potrzebne to dmuchawka , ramka.
6. Inscenizacja ruchowa piosenki „Pszczółka
Maja”.
5.
Giełda pomysłów
„Co by było gdyby pszczoła zimą wyleciała z ula?”
7.
„Pracowite pszczoły –
zabawa ruchowa”. Naśladując bzyczenie pszczół poruszają
skrzydełkami , naśladują zbieranie pyłku z kwiatka.
8.
Recytacja wiersza „Pszczółka”.
Pszczółko,
pszczółko, dokąd lecisz?
Na łąkę, czy do lasu?
Zanim pyszny dasz nam miodek,
Minie dużo czasu.
Lubimy Cię bardzo,
a szczególnie wtedy,
kiedy smacznym miodkiem
chlebek smarujemy.
Na łąkę, czy do lasu?
Zanim pyszny dasz nam miodek,
Minie dużo czasu.
Lubimy Cię bardzo,
a szczególnie wtedy,
kiedy smacznym miodkiem
chlebek smarujemy.
9.
Rozmowa na temat treści wiersza.
Wyjaśnienie procesu przenoszenia pyłku z kwiatka na kwiatek w
wyniku czego następuje zapylenie kwiatów i późniejsze pojawienie
się owoców. -
Czy wiecie w jaki sposób pszczoły przygotowują się do zimy i
jak spędzają zimę.
10.
Zabawa logopedyczna „Śniadanie Puchatka”.
Śniadanie
Puchatka
Kubuś
Puchatek obudził się rano i bardzo mocno ziewnął (ziewanie).
Poczuł, że jego brzuszek jest pusty, wyruszył więc do lasu na
poszukiwanie miodu. Idzie wyboistą drogą (dotykamy
czubkiem języka do każdego ząbka na górze i na dole),
rozgląda się na prawo (
czubek języka do prawego kącika ust),
i na lewo (
czubek języka do lewego kącika ust).
Stanął nad wysokim drzewem i zobaczył dziuplę, z której wypływał
pyszny miodzik. Kubuś więc zaczął wspinać się na drzewo.
Sięgnął łapką do dziupli i wyjął ją oblepioną miodem.
Oblizał całą dokładnie (
wysuwamy język z buzi i poruszamy nim lekko do góry i na dół).
Podczas jedzenia Puchatek pobrudził sobie pyszczek. Teraz próbuje
go wyczyścić (
oblizuje językiem wargi).
Misiu poczuł, że jego brzuszek jest pełen. Gdy doszedł do domku
był bardzo zmęczony. Położył się do łóżeczka i zasnął (
chrapiemy).
11.
„Pracowite pszczółki”.
Zapraszam do zabawy przygotujcie sobie chustę to będzie kwiat,
połóżcie na niej małe pomponiki czyli nektar, za pomocą klamerek
przenieście nektar na plaster miodu czyli na wytłaczankę z jajek.
12.,,Pszczoła”-
praca przestrzenna. Z jajka niespodzianki owińcie drucikiem
kreatywnym lub plasteliną. Zróbcie skrzydełka z woreczka
śniadaniowego
13.
Karta pracy cz. 4 s. 42
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz