Propozycje
zabaw i aktywności dla dzieci 5-6 letnich.
1.
,,Kolorowy most”’-
Wysłuchanie wiersza pt. ,,Tęcza’”.
Zapraszam was abyście zabrali białą kartkę, farby i pędzel.
Recytując wiersz, malujcie jednocześnie farbami barwne łuki,
zaczynając od dołu kartki.
Tęcza
ma siedem kolorów, kolorów siedem ma.
Wymienił je Karolek, wymienię je i ja.
Kolor fioletowy pierwszy przyszedł mi
do głowy.
Granatowy kolor ciemny dla oka jest
przyjemny.
Zanim będzie błękit jak
błękitne niebo.
Potem
zieleń traw. Nie pytaj mnie, dlaczego.
Barwa żółta jak słoneczko i pomarańczowa,
na końcu czerwona- i tęcza gotowa.
2.
Rozmowa na temat wiersza:
- Ile kolorów
ma tęcza?
- Jakie kolory występują w tęczy?
- Obok jakiego koloru znajduje się
np. kolor pomarańczowy?
3.
Wyjaśnienie zjawiska powstawania tęczy.
Tęcza to zjawisko optyczne i meteorologiczne. Powstaje na niebie
wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Dzieje się tak dlatego,
że promienie słońca, kierując się w stronę ziemi, napotykają
na swojej drodze krople wody. Przechodzą przez nie, w wyniku czego
białe światło słoneczne zmienia się wielobarwne widmo. Tworzy
na niebie kolorowy most.
4.
Poszukiwanie kolorów tęczy.
Wytnijcie trzy kola bibuły w kolorach żółtym, czerwonym i
niebieskim. Nałóżcie je na siebie. Obserwujcie pod światło
powstałe kolory pochodne i je nazwijcie. Jakie kolory należało ze
sobą połączyć aby je otrzymać.
5.,,Czaruję
tęczę”-
przeprowadzenie doświadczenia.
-Zanurzcie lusterko w płaskim naczyniu wypełnionym niewielką
ilością wody, tak aby było ono z jednej strony oparte o ściankę
naczynia. Na zanurzoną powierzchnię lusterka kierujcie światło
latarki. Przed lusterkiem trzymajcie białą kartkę tak, aby padało
na nią odbite światło. Obserwujcie jaki jest efekt.
– Zabierzcie płytę CD i ustawcie ją tak, aby
odbiło się od niej światło słoneczne. Obserwujcie jaki będzie
ono miało kolor.
– Włóżcie do szklanki małe lusterko,
ustawiając je tak, aby z jednej strony było oparte o dno, a z
drugiej strony- o ściankę musi być pochylone. Wypełnijcie trochę
szklankę wodą i ustawcie ja tak, aby promienie słońca padały
bezpośrednio na powierzchnię lusterka. Jeśli nie ma słońca
można do tego celu użyć latarki. Obserwujcie kolory odbijanego
światła .
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz