wtorek, 5 maja 2020

Uwaga 5-, 6- latki!!


Zagadnienia dla grupy 5-6 latków
1,,Małe owady i duże owady’’’- wysłuchanie opowiadania pt. ,,Zabawa w chowanego”.

 Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa i stokrotki o biało – żółtych kwiatach i jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin. Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego.
- Jeden, dwa, trzy...- mała biedronka odliczała do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. -
Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie.
Po chwili wykrzyknęła radośnie: - Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza!
Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód.
Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych tak samo zielone jak żabka.
„To nie ten liść” - pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny.
O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka. - mam cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany – ucieszyła się z odkrycia.
- I chop biedroneczka usiadła na listku koniczyny.
„Znowu nic?” - nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego. - Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” - pomyślała.
Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągną jej uwagę.
- Jest! Widzę cię motylku!
Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie.
- Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana biedronka. Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili.
- Mylisz się biedroneczko – odezwał się się mądry ślimak. - Twoi przyjaciele wciąż są na łące.
Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też wypatrzeć żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wilki kłopot z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści.
- To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka o konik polny.
- Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów. - Nie przejmuj się biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał! Ukryj się dobrze . Żabka i konik polny też.
Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni. Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka.
Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki żeby odpocząć. Miała na sonie czerwone spodenki w czarne kropeczki.
Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. - Lecę powiedziała sobie. Skrzydełka, choć małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i…. znikła.

A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?

2. Rozmowa na temat opowiadania: - W co bawili się żabka, konik polny, biedronka, i motylek cytrynek? - Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół? - Co to jest barwa ochronna? Ubarwienie ochronne polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia.
3. Pojecie owady np. mrówka, biedronka, konik polny, pszczoły, ważka to najliczniejsza grupa zwierząt. Bardzo różnią się od siebie wyglądem i wielkością, ale mają także cechy wspólne. Prawie wszystkie posiadają dwie pary skrzydeł. Jednym wyjątkiem jest mucha , która ma jedna parę skrzydeł. Owady odgrywają w przyrodzie istotną rolę. Zapylają rośliny, oczyszczają glebę, produkują np. miód. Wśród owadów są także szkodniki, które niszczą lasy, uprawy, zapasy zgromadzone przez ludzi.
4. Układanie zdań: wybierzcie sobie owada, który wydaje wam się najbardziej interesujący i ułóżcie krótkie zdanie z nazwą wybranego owada. Przeliczcie słowa w zdaniu i pokażcie ich liczbę na palcach.
5. Ćwiczenia z tekstem w książce s. 74-77.
6.,,Żabie zabawy’’- zabawa ruchowa. Na hasło żabki skaczą- naśladują żabie skoki, żabki pływają- wykonują siad klęczny, chowają głowę w ramionach, pochylając się do przodu.
7.,,Majowa łąka”- praca plastyczna wyprawka, karta 23.
8. Ćwiczenia w czytaniu: z wyprawki wyciąć obrazki biedronki, konika polnego, wazki, stokrotki, maku i dobrać do nich wyrazy.

                                 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz