Propozycje zabaw i ćwiczeń dla grupy dzieci 5-6 letnich.
W tym tygodniu przedświątecznym
przybliżymy sobie tematykę ,, Zwyczaje Wielkanocne”.
- Wykonanie albumu ,, Zwyczaje Wielkanocne”- przygotujcie różne czasopisma, materiały promocyjne np. ulotki, reklamy. Wytnijcie z dostępnych materiałów obrazki przedstawiające zwyczaje wielkanocne . Naklejcie je na kartkę, na boku kartki wykonajcie dziurkaczem dziurki. Przewlekając przez nie wstążeczkę i zawiążcie. Dzieci wypowiadają się na temat wybranych obrazków związanych ze świętami wielkanocnymi. opowiadają o zwyczajach , które są w nich pielęgnowane, i o przygotowaniach do świąt.
- Wysłuchanie wiersza pt. ,,Wielkanoc” Jajko z napisem,, Pisanka Janka” to była przyznam, niespodzianka, bo u nas w domu aż do tej pory każdy malował jajka we wzory. Ale poza tym, jak się wydaje, nie ucierpiały stare zwyczaje: Były palemki, serdeczne słowa, spacer ,życzenia, babka drożdżowa , a w śmigus – dyngus po dwóch minutach wszystkim świątecznie chlupało w butach.
- Rozmowa o zwyczaju wielkanocnym, jakim jest malowanie Jajek. Jajko jest najważniejszym symbolem świąt wielkanocnych. Symbolizuje życie , radość, zmartwychwstanie Jezusa. Jako barwników do barwienia jajek używano łupin cebuli , soku z buraków, pędów zbóż.
- Zabawy badawcze- Poznajemy budowę jajka. Jajka są kurze , przepiórcze , strusie. Przygotujcie dwa jajka , jedno ugotowane, a drugie surowe. Dzieci dotykają kolejno jajek, potrząsają nimi, starając się porównać dźwięki, jakie wydają. Wskazują różnice. Porównajcie ich ciężar. Następnie kręcą nimi i wskazują to, które kręciło się szybciej. Proszę rodziców o rozbicie jajka surowego. Oddzielenie żółtka od białka i aby dzieci wskazały , z czego składa się jajko : skorupka , białko , żółtko. Możecie jeśli posiadacie lupę lub szkło powiększające oglądnąć skorupkę jajka. Zwróć cię uwagę na zarodek , kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki. – Dzieci badają zachowanie w wodzie jajka surowego i gotowanego wkładają je do szklanego naczynia i obserwują ich zachowanie. – Następny krok to wkładają jajko surowe i dosypują stopniowo soli. Obserwują co się dzieje z jajkiem. – Badają co dzieje się z ugotowanym na twardo jajkiem zanurzonym w coca-coli, herbacie, kawie, wodzie z dodanym do niej barwnikiem spożywczym.
- Zagadka : Gdy skorupka pęknie, pisklę się wykluje. Ale najpierw w gnieździe ptak je wysiaduje. ( jajko). Dzielimy słowo jajko na sylaby i głoski. Wymieniają kolejno wszystkie głoski. Następnie wymieniają inne słowa , w których głoskę j słychać na początku, na końcu i w środku słowa. Głoska J j jest spółgłoską i zaznaczamy ją kolorem niebieskim.
- Do czego wykorzystujemy Jajka ? dzieci podają propozycje potraw, których składnikami jest jajko.
Zadanie 2
- Gdy skorupka jajka pęka „-historyjka obrazkowa. Rozwiązanie zagadki: Gdy skorupka pęka wychodzi z jajeczka . Wygląda jak żółta puszysta kuleczka.( kurczak) Zaznaczanie obok obrazka kropkami lub cyframi kolejności zdarzeń w historyjce. Opowiadanie historyjki.
- Opisywanie kurczaka za pomocą określeń: Jak wyglądam?- podają jego charakterystyczne cechy ( miękki , puszysty, żółty) Co jem ? , Ile mam nóg? , Jakie dźwięki wydaję? , Co robię kiedy się boję?
- Opisywanie różnic w wyglądzie kury i kurczaka. Liczą ile kurcząt stoi obok kury?
- Rodzinne spotkania- naśladowanie głosów: Kogut – pieje, kura- gdacze, kurczątko - popiskuje .
- Kurczak praca plastyczna wykonanie sylwety kurczaka: Opakowanie po jajku z niespodzianką. Wytnijcie grzebyk oraz dziobek z czerwonego papieru, a ogonek i skrzydełka z żółtego papieru. Z czerwonej tektury wytnijcie nóżki. Następnie przyklejcie elementy płasko do jajka . Kiedy klej wyschnie , elementy odginamy nadając im formę przestrzenną. Doklejcie oczy.
Zadanie 3
- ,,Co słychać w koszyku wielkanocnym”- dobieranie do zdjęć wyrazów i łączenie ich . CO jeszcze wkładamy do koszyka? Jak go dekorujemy. ,, Koszyczek dobrych życzeń „ Siedzi biały cukrowy baranek w wielkanocnym koszyku, a za barankiem gromada pisanek- dużo śmiechu i krzyku. Dwie kiełbaski pachnące są, sól i pieprz, by był pyszny smak. Dziwi się biały baranek: O Kto to wszystko będzie jadł? Mama , tata, siostra brat – Każdy coś z koszyczka zjadł, a to taki koszyczek pełen dobrych życzeń. Gdy życzenia złożyć chcesz , coś z koszyczka szybko bierz. I życz szczęścia, pomyślności, a na święta dużo gości. Wypowiedzi dzieci , na podstawie obserwacji i doświadczenia, o tym, jak powinien wyglądać koszyczek wielkanocny. Wyjaśnienie , dlaczego właśnie takie potrawy i przedmioty powinny się w nim znaleźć.
- Zwyczaje świąteczne: święcenie palm, porządki przedświąteczne, święcenie pokarmów, śniadanie wielkanocne, śmigus dyngus. Proszę aby dzieci opowiedziały o świątecznych zwyczajach, z zachowaniem odpowiedniej kolejności.
- Omówienie symboli wielkanocnych. Odnajdywanie ich na kartkach świątecznych: - Jakie zwierzęta najbardziej kojarzą się wam z Wielkanocą? - Zastanówcie się , które zwierzę występuje na nich najczęściej: kurczątko ,zajączek ,czy baranek i dlaczego są symbolami Wielkanocy?
- Układanie z kolorowych sznurków symboli świąt wielkanocnych. Układa dowolny kształt, który kojarzy im się z Wielkanocą.
- Kartka świąteczna- wykonują dowolną techniką : rysowanie , kolorowanie ,wydzieranie, przyklejanie gotowych elementów.
- Składamy życzenia- zabawa słowna. Układają życzenia co chcieliby życzyć swoim najbliższym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz