1. No to zaczynamy nowy dzień w naszych zdalnych zajęciach i zabawach. Na dobry początek proponuję wam zabawę przy piosence „Równowaga” – @WYGIBASY TV - piosenki dla dzieci
2.
Za
chwilę posłuchamy piosenki, która mówi nam o prawach dzieci na
całym świecie. Proszę , żebyście
podczas
słuchania postarali
się zapamiętać, o jakich prawach dziecka śpiewają dzieci w
piosence. Dla
ułatwienia zadania podaję też słowa.
Piosenka o prawach dziecka / Mała Orkiestra Dni Naszych - https://www.youtube.com/watch?v=SJgGFpxh6kY
Piosenka
o prawach dziecka
sł.
i muz. Jerzy Kobyliński
Mam
prawo żyć,
Mam
prawo być sobą,
Czuć
się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam
prawo kochać i kochanym być,
Nie
można mnie krzywdzić, poniżać i bić.
Mogę
się śmiać,
Może
się dziać pięknie,
Pragnę
być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam
prawo wybrać sam przyjaciół swych,
Nie
można mnie zmuszać do uczynków złych.
Ref.:
Dziecka
prawa poważna sprawa, Dziecka prawa to nie zabawa.
Mam
prawo śnić, mam prawo być inny,
Mogę
być słabszy, lecz nie czuć się winny.
Mam
prawo śpiewać głośno, kiedy chcę,
Mam
prawo płakać cicho, gdy mi źle.
Ref.:
Dziecka
prawa poważna sprawa, Dziecka prawa to nie zabawa.
Dorosły
prosi dziecko, by opowiedziało, o czym jest piosenka, o jakich
prawach dziecka jest w niej mowa.
3.
„Prawda
– nieprawda” –
zabawa
ćwicząca logiczne myślenie. Dorosły
wypowiada różne zdania. Jeśli zdaniem dziecka zdanie jest
prawdziwe - klaszcze, jeśli nieprawdziwe – tupie nogami.
Przykładowe zdania:
–Nikt
nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.
–Mogę
zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę.
–Nikt
nie może czytać moich listów bez pozwolenia.
–Mogę
bawić się tylko z kolegami, których wybierze (imię dziecka).
–Mogę
uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.
–Mam
prawo do tajemnic i własnego zdania.
–Mogę
bawić się tylko z koleżankami, które wybierze (imię dziecka).
–Nikt
nie może mnie poniżać, krzywdzić i bić.
4.
A
teraz posłuchajcie wiersza, który również mówi nam o prawach
dziecka, bo jest to bardzo ważna sprawa, żeby wszystkie dzieci je
znały, o ich istnieniu pamiętały.
Marcin Brykczyński - O prawach dziecka
Niech
się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić,
Stworzyli dla Was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu w wiersze poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej, jak umiecie.
Myślę,
że już nieraz rozmawialiśmy o waszych prawach i choć troszkę
zapamiętaliście do kogo możecie zwrócić się
o pomoc w razie kłopotów. Na
pewno są to rodzice, ktoś z rodziny np. babcia, a następnie
nauczyciel lub po prostu zadzwońcie na 112 i poproście o pomoc
Pamiętajcie
jednak, dzieci
mają swoje
prawa i muszą je znać, ale tak jak dorośli
mają
też obowiązki szczególnie dbanie o swoje rzeczy, zabawki, muszą
słuchać i szanować swoich rodziców, pomagać im w obowiązkach
domowych. Muszą się uczyć i dbać o swoje książki oraz inne obowiązki,
które ustalą rodzice
Jak
mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?
Aby
utrwalić wiadomości o prawach dziecka możecie Państwo wspólnie z
dzieckiem przeczytać książkę lub inną publikację o prawach
dziecka. Codzienne aktywności i zdarzenia będą również dobrym
pretekstem do rozmowy i do utrwalania wiedzy o prawach dziecka. Warto
podkreślać, że prawa zawsze idą w parze z obowiązkami, wspólnie
ustalić codzienne obowiązki dziecka. Podczas rozmowy na temat
dzieci (i dorosłych) innej narodowości warto zwracać uwagę na to,
co nas łączy.
5.
Nadszedł
czas na zabawę i będzie
to „Raz, dwa,
trzy – Baba Jaga patrzy”–
zabawa z Grecji.
Jedno z dzieci lub
rodzic,
to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: Raz,
dwa trzy, Baba Jaga patrzy.
W tym czasie dzieci szybko biegną w stronę
Baby Jagi. Na
słowa:
Baba Jaga
patrzy
- Baba
Jaga się odwraca. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca
na start, kto zaś pierwszy dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej
miejsce.
Oczywiście
w przedszkolu często się w to bawicie, tylko nie wiedzieliście
skąd pochodzi ta zabawa.
6.
Po zabawie popracujemy troszkę z kartami pracy
Czytają starszaki |
Dla dzieci Młodszych Pokoloruj tyle kółek ile jest palców |
Dla dzieci starszych Pokoloruj tyle jabłek ile wskazuje cyfra |
Praca plastyczna dla wszystkich dzieci do wyboru
Lub narysujcie sami, które z praw dzieci podoba wam się najbardziej i przyślijcie wszystkie rysunki na wystawę. Czekam na wasze prace!!!
Jak
pogoda pozwoli i pójdziecie do ogrodu pobawcie
się w „Rangoli”–
zabawa
z Pakistanu.
Dorosły
rysuje kredą lub patykiem dowolny kształt lub wzór, łatwy do
wypełniania. Może to być duży kwiat, fantazyjny domek czy
mandala. Zadaniem dziecka jest „pokolorowanie” obrazu: trawą,
kamyczkami, płatkami kwiatów, listkami itp.
W
dowolnym czasie pobawcie
się jak dzieci z Boliwii
Enchoque”(czyt.
enczioke) – wykonanie zabawki pochodzącej z Boliwii. Dorosły
wyjaśnia, że Boliwia leży w Ameryce Południowej, jest ponad trzy
razy większa niż Polska, mieszkają tam Indianie. Może pokazać
ten kraj na mapie. Następnie proponuje dzieciom wykonanie enchoque.
Oryginalne
enchoque składa się z drewnianego kijka i drewnianej kuli
połączonych sznurkiem.
W kuli jest wydrążony otwór. Gracz trzyma kijek i stara się,
podrzucając kulkę w powietrze, nadziać ją na patyk.
Enchoque
można zrobić z papierowego lub plastikowego kubeczka, kawałka
cienkiego sznurka i folii aluminiowej (ew.
z orzechem włoskim w środku). Dzieci odcinają ok. 50–60 cm
sznurka, koń-cówkę kładą na kawałku folii aluminiowej, a
następnie zgniatają folię tak, by powstała kulka, a sznurek
trzymał się w środku. Dorosły robi grubą igłą lub szpikulcem
otwór w dnie kubeczka, przewleka nitkę i zawiązuje supeł.
Potrzebne
nam będą papierowy
lub plastikowy kubeczek, kawałek cienkiego sznurka, folia aluminiowa
Na tym kończymy nasze zajęcia, życzę wam i rodzicom miłego wypoczynku!!!! A my spotkamy się w poniedziałek!!
Bardzo proszę kliknijcie w Pajacyka!!!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz