piątek, 29 maja 2020

Dzień dobry Misie i Tygryski!!!!


1. No to zaczynamy nowy dzień w naszych zdalnych zajęciach i zabawach. Na dobry początek proponuję wam zabawę przy piosence „Równowaga” @WYGIBASY TV - piosenki dla dzieci


2. Za chwilę posłuchamy piosenki, która mówi nam o prawach dzieci na całym świecie. Proszę , żebyście podczas słuchania postarali się zapamiętać, o jakich prawach dziecka śpiewają dzieci w piosence. Dla ułatwienia zadania podaję też słowa.

Piosenka o prawach dziecka / Mała Orkiestra Dni Naszych - https://www.youtube.com/watch?v=SJgGFpxh6kY

Piosenka o prawach dziecka
sł. i muz. Jerzy Kobyliński
Mam prawo żyć,
Mam prawo być sobą,
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być,
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.
Mogę się śmiać,
Może się dziać pięknie,
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych,
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.
Ref.: Dziecka prawa poważna sprawa, Dziecka prawa to nie zabawa.
Mam prawo śnić, mam prawo być inny,
Mogę być słabszy, lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno, kiedy chcę,
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.
Ref.: Dziecka prawa poważna sprawa, Dziecka prawa to nie zabawa.

Dorosły prosi dziecko, by opowiedziało, o czym jest piosenka, o jakich prawach dziecka jest w niej mowa.

3. Prawda – nieprawda” zabawa ćwicząca logiczne myślenie. Dorosły wypowiada różne zdania. Jeśli zdaniem dziecka zdanie jest prawdziwe - klaszcze, jeśli nieprawdziwe – tupie nogami. Przykładowe zdania:

Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.
Mogę zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę.
Nikt nie może czytać moich listów bez pozwolenia.
Mogę bawić się tylko z kolegami, których wybierze (imię dziecka).
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.
Mam prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę bawić się tylko z koleżankami, które wybierze (imię dziecka).
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić i bić.

4. A teraz posłuchajcie wiersza, który również mówi nam o prawach dziecka, bo jest to bardzo ważna sprawa, żeby wszystkie dzieci je znały, o ich istnieniu pamiętały.

Marcin Brykczyński - O prawach dziecka

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić,
Stworzyli dla Was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej, jak umiecie.

Myślę, że już nieraz rozmawialiśmy o waszych prawach i choć troszkę zapamiętaliście do kogo możecie zwrócić się o pomoc w razie kłopotów. Na pewno są to rodzice, ktoś z rodziny np. babcia, a następnie nauczyciel lub po prostu zadzwońcie na 112 i poproście o pomoc

Pamiętajcie jednak, dzieci mają swoje prawa i muszą je znać, ale tak jak dorośli mają też obowiązki szczególnie dbanie o swoje rzeczy, zabawki, muszą słuchać i szanować swoich rodziców, pomagać im w obowiązkach domowych. Muszą się uczyć i dbać o swoje książki oraz inne obowiązki, które ustalą rodzice

Jak mogą Państwo w codziennych aktywnościach wesprzeć swoje dziecko?
Aby utrwalić wiadomości o prawach dziecka możecie Państwo wspólnie z dzieckiem przeczytać książkę lub inną publikację o prawach dziecka. Codzienne aktywności i zdarzenia będą również dobrym pretekstem do rozmowy i do utrwalania wiedzy o prawach dziecka. Warto podkreślać, że prawa zawsze idą w parze z obowiązkami, wspólnie ustalić codzienne obowiązki dziecka. Podczas rozmowy na temat dzieci (i dorosłych) innej narodowości warto zwracać uwagę na to, co nas łączy.


5. Nadszedł czas na zabawę i będzie to „Raz, dwa, trzy – Baba Jaga patrzy”zabawa z Grecji. Jedno z dzieci lub rodzic, to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy. W tym czasie dzieci szybko biegną w stronę Baby Jagi. Na słowa: Baba Jaga patrzy - Baba Jaga się odwraca. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto zaś pierwszy dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.
Oczywiście w przedszkolu często się w to bawicie, tylko nie wiedzieliście skąd pochodzi ta zabawa.

6. Po zabawie popracujemy troszkę z kartami pracy

Czytają starszaki


Dla dzieci Młodszych
Pokoloruj tyle kółek ile jest palców
Dla dzieci starszych
Pokoloruj tyle jabłek ile wskazuje cyfra
                                                       
                                                              

Praca plastyczna dla wszystkich dzieci do wyboru







Lub narysujcie sami, które z praw dzieci podoba wam się najbardziej i przyślijcie wszystkie rysunki na wystawę. Czekam na wasze prace!!!

Jak pogoda pozwoli i pójdziecie do ogrodu pobawcie się w Rangoli”zabawa z Pakistanu. Dorosły rysuje kredą lub patykiem dowolny kształt lub wzór, łatwy do wypełniania. Może to być duży kwiat, fantazyjny domek czy mandala. Zadaniem dziecka jest „pokolorowanie” obrazu: trawą, kamyczkami, płatkami kwiatów, listkami itp.

W dowolnym czasie pobawcie się jak dzieci z Boliwii Enchoque”(czyt. enczioke) – wykonanie zabawki pochodzącej z Boliwii. Dorosły wyjaśnia, że Boliwia leży w Ameryce Południowej, jest ponad trzy razy większa niż Polska, mieszkają tam Indianie. Może pokazać ten kraj na mapie. Następnie proponuje dzieciom wykonanie enchoque. Oryginalne enchoque składa się z drewnianego kijka i drewnianej kuli połączonych sznurkiem. W kuli jest wydrążony otwór. Gracz trzyma kijek i stara się, podrzucając kulkę w powietrze, nadziać ją na patyk.
Enchoque można zrobić z papierowego lub plastikowego kubeczka, kawałka cienkiego sznurka i folii aluminiowej (ew. z orzechem włoskim w środku). Dzieci odcinają ok. 50–60 cm sznurka, koń-cówkę kładą na kawałku folii aluminiowej, a następnie zgniatają folię tak, by powstała kulka, a sznurek trzymał się w środku. Dorosły robi grubą igłą lub szpikulcem otwór w dnie kubeczka, przewleka nitkę i zawiązuje supeł.
Potrzebne nam będą papierowy lub plastikowy kubeczek, kawałek cienkiego sznurka, folia aluminiowa


Na tym kończymy nasze zajęcia, życzę wam i rodzicom miłego wypoczynku!!!! A my spotkamy się w poniedziałek!!

Bardzo proszę kliknijcie w Pajacyka!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz